مقالات

انواع جک صندلی اداری و کاربرد آن‌

یکی از المان‌های مهم در ایجاد تمایز بین صندلی‌های اداری و سایر صندلی‌ها، جک صندلی است. قابلیت‌هایی مانند تنظیم ارتفاع و بالا پایین شدن صندلی، و قابلیت چرخش 360 درجه آن به لطف وجود جک در صندلی‌های اداری امکان‌پذیر شده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع جک صندلی‌های اداری و کاربرد هر کدام بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

جک یکی از مهم‌ترین قطعات صندلی اداری بوده که کیفیت آن نقش مهمی در راحتی و عملکرد صندلی دارد. امروزه با گسترش کسب و کارها و افزایش تعداد پرسنل، نیاز به صندلی‌های اداری مناسب، بیش از پیش احساس می‌شود. صندلی‌های اداری معمولا طول عمر بالایی دارند؛ اما یکی از قطعات آنها که استحلاک زیادی داشته و ممکن است بعد از مدتی کارکرد، دچار آسیب شود جک صندلی است که نیاز به تعمیر یا تعویض خواهد داشت. در تعمیرات صندلی اداری وضعیت جک صندلی نیز بررسی خواهد شد.

نمونه ای از ساختمان جک صندلی اداری

● دسته جک

این اهرم موجب تحریک ضامن دسته جک صندلی اداری و تنظیم ارتفاع صندلی توسط شخص می‌شود.

● اهرم قفل مکانیزم

این اهرم وظیفه دارد قفل مکانیزم را فعال یا غیرفعال کند؛ طوری که حرکت زاویه‌ای نشیمن نسبت به افق تحت کنترل باشد.

● براکت

این قطعه، مخصوص مکانیزم‌های سینکرون بوده و پشتی صندلی به آن متصل می‌شود. براکت یکی از وجوه اصلی تمایز میان مکانیزم‌های سینک و تیلت است.

● اهرم تنظیم فنر

در برخی از مکانیزم‌ها به جای استکانی از اهرمی مجزا برای تنظیم سختی فنر استفاده می‌شود.

● قاب و فنر

در این بخش یک فنر قرار دارد که با حرکت قاب و فنر می‌توان سختی را تنظیم کرد. هم‌چنین وظیفه تنظیم روان بودن یا سختی حرکت پشتی صندلی بر عهده آن است.

● پایه صندلی

پایه صندلی‌های اداری دارای 5 پر است و جنس‌های متفاوتی دارد. مدل فولادی برای پایه صندلی مستحکم بوده ولی وزن زیادی دارد. جنس پلی پروپیلن یک نوع پلاستیک است که وزن کمی داشته و قیمت آن هم نسبت به سایرین کمتر است. اما برای تحمل وزن‌های بالا مناسب نیست. جنس آلومینیمی آن بسیار رایج است. زیرا آلومینیوم سبک و مقاوم بوده و کاربرد زیادی هم دارد. هم‌چنین زیبایی خوبی هم به صندلی می‌بخشد.

● چرخ صندلی

چرخ یکی از قسمت‌های پرکاربرد صندلی بوده که تعویض آن هم بسیار ساده است و زمان و هزینه کمی نیاز دارد. باید به این نکته توجه داشت که همه چرخ‌های یک صندلی باید از یک مدل و یک سایز باشند.

● دسته صندلی

دسته صندلی قطعه‌ای برای کاهش فشار از روی کتف و شانه مصرف‌کننده بوده که در مدل‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شود. طراحی دسته صندلی می‌تواند به شکل حلقه‌ای باشد که زیبایی خوبی دارد؛ اما قابل تنظیم نیست. طراحی T شکل هم یکی دیگر از مدل‌های دسته بوده که در دو نوع ثابت و قابل تنظیم ساخته می‎شود. مدل قابل تنظیم آن بهتر است زیرا با تنظیم مناسب دسته، میزان فشار به گردن و شانه‎ ها به حداقل می‌رسد.

ساختار جک صندلی اداری

● محل نصب جک صندلی

فراهم شدن امکان اتصال جک صندلی به نشیمن، یک نکته قابل توجه در مکانیزم صندلی است. به طوری که حرکت عمودی و گردشی نشیمن به وسیله جک صندلی تضمین شده باشد.

● شیارهای نصب نشیمن

به عنوان شاسی صندلی مکانیزم باید دارای شیارهایی برای مونتاژ و نصب نشیمن به وسیله پیچ و خار باشد. این شیارها سوراخ‌هایی لوبیایی شکل هستند که فاصله مرکز تا مرکز آنها در انواع مختلف مکانیزم، متفاوت است. لذا در انتخاب نوع مکانیزم، باید به انواع و فاصله سوراخ‌های نشیمن توجه شود.

انواع جک صندلی اداری

جک های صندلی از نظر کورس جک، به دسته‌های مختلف 21،12،10،8 و 27 سانتی تقسیم‌بندی می‌شوند. از جک‌های 8 و 10 سانتی معمولا در صندلی مدیریت استفاده می‌شود. جک 12 سانتی‌متری رایج‌ترین نوع جک است که برای ساخت صندلی کارمندی استفاده می‌شود. بلندترین نوع جک‌ها یعنی 21 و 27 سانتی هم در ساخت صندلی‌های آزمایشگاهی کاربرد دارند.

جک‌های موجود در بازار ایران از نظر کشور سازنده به جک‌های چینی، تایوانی، کره‌ای و آلمانی تقسیم می‌شوند. حدود 90 درصد جک‌های بازار چینی و تایوانی هستند که مدل تایوانی کیفیت بهتری از چینی دارد. اما تشخیص آنها از هم کمی دشوار است. با این وجود نوشته ساخت تایوان را در اکثر جک‌ها می‌توان دید. اگر این نوشته نبود، باید به جنس قفل به کار رفته در جک توجه شود.

تعمیر جک صندلی اداری

نشانه‌های خرابی جک صندلی

اولین نشانه می‌تواند کار نکردن جک و بالا پایین نشدن نشیمن صندلی باشد.

اگر جک صندلی‌تان دیگر نرمی و روانی سابق را نداشته و سفت شده است، می‌‌تواند علائمی از خراب شدن جک باشد.

مناسب نبودن ارتفاع صندلی نیز می‌تواند خبر از خرابی جک صندلی شما بدهد. به این دلیل که مثلا شما نیاز به ارتفاع بیشتری از صندلی دارید ولی بالاتر نرود. پس باید از جک بلندتری استفاده کنید.

اگر وضعیت صندلی در حالتی که روی آن نشسته‌اید، تغییر کرده و پس از مدتی خود به خود پایین برود، خبر از خالی شدن گاز نیتروژن درون جک می‌دهد. این مشکل قابل تعمیر نبوده و باید جک تعویض گردد.

اگر قسمت انتهایی پوسته جک گشاد شود، صندلی به اصطلاح لق می‌زند و در صورت عدم رسیدگی، ممکن است صندلی آسیب ببیند.

هنگام خرد شدن بلبرینگ یا واشر داخلی نیز صندلی لق خواهد زد. هر دو مشکل آخر، با تعویض پوسته جک یا اجزای داخلی قابل تعمیر می‌باشند.

سخن پایانی

پرداخت هزینه زیاد برای خرید یا تعویض جک لزوما به معنی باکیفیت بودن آن نیست. به خصوص که امروزه تعداد جک‌های چینی بی کیفیت در بازار زیاد شده است. اطمینان به یک مجموعه باتجربه در زمینه تعمیر و تعویض قطعات صندلی‌های جک‌دار اداری همراه با ضمانت، خاطر شما را آسوده خواهد کرد. کارشناسان مجموعه صندلی میلاد در کوتاه‎ترین زمان در محل کار شما حضور یافته و پس از عیب‌یابی صندلی اداری، نسبت به تعمیر جک صندلی اداری، قطعات یا خود صندلی اقدام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *