مقالات

راهنمای کامل روغن کاری صندلی اداری

 روغن کاری صندلی اداری

اگر صندلی‌های اداری در محل کار یا منزل شما هم سر و صدای آزاردهنده ایجاد می‌کند، بهتر است با روند روغن کاری آن آشنا شوید.

ایجاد سر و صدا توسط صندلی اداری در اداره، دفتر کار، مکان‌های آموزشی و فرهنگی یا محیط‌های دیگر همیشه آزاردهنده بوده است. این موضوع می‌تواند تمرکز افراد را به هم ریخته و توجه آن‌ها را از کار و رویدادهای مهم روزانه منحرف کند. با گذشت زمان و حرکت مداوم بخش‌های مختلف صندلی اداری و هم‌چنین ایجاد فشار بر روی آن‌ها، قسمت‌هایی که با یکدیگر تماس دارند، سر و صدا ایجاد می‌کنند. در این مقاله سعی کرده‌ایم نکات مهم در مورد روغن کاری صندلی اداری و مراحل آن را توضیح دهیم.

مراحل روغن کاری صندلی اداری

برای روغن کاری صندلی اداری بهتر است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهیم:

● ابتدا باید همه قسمت‌های صندلی از آلودگی و گرد و غبار پاک شود. زیرا در صورت وجود آلودگی، روغن کاری به خوبی انجام نمی‌شود.

● در ادامه بهتر است یک فرد روی صندلی بنشیند و حالت‌ها و ارتفاع‌های مختلف را امتحان کند تا منشا صدا تشخیص داده شود. معمولا بیشتر مشکلات صدا دادن صندلی، مربوط به پشتی و پایه‌های آن است. بنابراین ضمن بررسی بخش‌های دیگر، به این قسمت‎ها توجه بیشتری داشته باشید.

● سپس در محلی که صدا شنیده شد، روغن کاری انجام شود؛ به این صورت که روغن یا اسپری روان کننده را از فاصله کم نگه داشته و اسپری کنید.

● دوباره باید فردی روی صندلی نشسته و صندلی را تکان دهد تا حالت‌های مختلف صندلی بررسی شود. به این دلیل که تمامی قسمت‌های صندلی با روغن آغشته شده و اصطکاک کم‌تر شود. هم‌چنین اگر هم‌چنان صدایی ایجاد می‌شود، محل آن مشخص شود.

● برای بررسی پشتی صندلی نیز بهتر است فرد به سمت عقب خم شود و دوباره صدا را بررسی کنید. در صورت وجود صدا، پشتی صندلی نیز نیاز به روغن کاری دارد.

● گاهی صدای ایجاد شده ممکن است ناشی از چرخ‌های صندلی باشد. بنابراین هنگام بررسی چرخ، آن را حرکت بدهید و با چرخ جابه‌جا کنید تا اگر صدا از چرخ‌ها بود، روغن کاری شوند. برای این کار کمی روغن را روی بخش سیلیکونی چرخ ریخته و چند بار چرخ را حرکت دهید تا همه قسمت‌های آن آغشته به روغن شود.

● در پایان کار، پس از روغن کاری، تمامی قسمت‌های صندلی که روغنی شده را با پارچه تمیز کنید تا منجر به الودگی لباس‌ها هنگام نشستن نشود. برای تثبیت اسپری‌های روان کننده می‎توانید از وازلین استفاده کنید. چون در این صورت ماندگاری ن بیشتر میآن بیشتر می‌شود و صندلی مدت بیشتری صدا ایجاد نمی‌کند. اما به این نکته هم توجه داشته باشید که وازلین تمیزکاری را مشکل‌تر می‌کند، چون باعث جذب بیشتر آلودگی و گرد و غبار می‌شود.

دلایل سر و صدای صندلی

با گذشت زمان، تحمل وزن و کارکرد زیاد صندلی‌های اداری به صورت روزانه، سر و صدا داشتن و جیرجیرکردن صندلی امری شایع است. زیرا مواد روان‌کننده‌ای که شرکت سازنده استفاده می‌کند، پس از مدتی خشک می‌شوند. صندلی‌های اداری حتی بعد از روغن کاری هم با مرور زمان باعث تولید صدا شده و نیاز به روغن کاری‌های دوره ای دارند.  یکی از دلایل دیگر صدا دادن صندلی، می‌تواند شل بودن پیچ‌های صندلی باشد. چون با استفاده زیاد از صندلی، پیچ‌ها و اتصالات آن شل می‌شوند. بنابراین بهتر است قبل از روغن کاری از شل نبودن اتصالات صندلی اطمینان حاصل کنید.

از جمله دلایل دیگر برای ایجاد صدا، رطوبت و زنگ زدن بخش فلزی صندلی است. با نادیده گرفتن این مشکل، استحکام صندلی و قطعات آن به مرور زمان کم‌تر شده و در نهایت کاربرد خود را از دست خواهد داد. سرویس و روغن کاری دوره‌ای می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. گاهی به دلیل وجود آلودگی این صدا ایجاد می‌شود می‌توان هوای فشرده را به آن قسمت‌ها دمید تا ذرات آلودگی و یا گرد و غبار بیرون بیایند.

نگهداری و نظافت صندلی اداری و اهمیت آن

شما به عنوان فردی شاغل در بیشتر ساعات روز، اکثر فعالیت‌های کاری خود را بر روی صندلی اداری انجام می‌دهید. به همین دلیل توجه به نظافت و مراقبت از صندلی بسیار مهم است. زیرا از بروز آسیب اسکلتی به بدن شما یا هر خسارتی جلوگیری می‌کند. اهمیت رعایت این نکات آن جایی مشخص می‌شود که به ایرادات و سر و صدای صندلی اداری توجه نشده و به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهد و منجر به تعویض کلی صندلی می‌شود. اکنون به بررسی چند مورد از این اقدامات می‌پردازیم.

  1. تمیز کردن صندلی اگر چه کاری ساده است؛ اما مهم‌ترین اقدام در نگهداری از آن محسوب می‌شود . این امر گاهی ممکن است بی‌اهمیت در نظر گرفته شود.
  2.  فارغ از این که جنس صندلی اداری از چه نوعی باشد، قرار گرفتن مداوم صندلی زیر نور مستقیم خورشید باعث آسیب دیدن ان می‌شود.  به خصوص اگر صندلی از جنس چرم باشد، با برخورد نور مستقیم خورشید، تمامی رطوبت موجود در آن گرفته شده و صندلی خشک و خراب می‌شود.
  3.  اگر صندلی اداری هنگام نشستن فرو برود، برای از بین رفتن این مشکل نیاز به تعویض سیلندر گاز صندلی می‌شود. زیرا وظیفه سیلندر گاز این است که وقتی شخصی روی صندلی می‌نشیند، جک پنوماتیک بالا رود.
  4. از جمله روش‌های رایج و پرکاربرد برای نگهداری صندلی اداری، روغن کاری بخش‌های مختلف آن به خصوص قسمت چرخ‌ها است. ورود گل، گرد و خاک و هر نوع آلودگی به چرخ و قسمت‌های مختلف صندلی، منجر به سر و صدا کردن و کاهش عملکرد آن‌ها می‌شود. در این مواقع بهتر است صندلی را وارونه کرده و بخش‌های مختلف را بررسی و روغن کاری کنید.

سخن پایانی

صندلی‌های اداری چرخ‌دار دارای چند قطعه متحرک هستند که نیاز دارند هر از گاهی روان‌کاری شوند تا عملکرد درستی داشته باشند. پس از استفاده مکرر، حتی در صورت رسیدگی هم احتمال صدادار شدن صندلی‌های اداری بسیار زیاد است. با دانستن دلایل ایجاد این صدا در صندلی اداری و  یادگیری مراحل روغن کاری می‌توان عمر این صندلی‌ها را طولانی و خرابی‌های آن را کم‌تر کرد. در این مقاله سعی کردیم نکات مهم در مورد روغن کاری را توضیح دهیم. اگر با انجام روغن کاری هم مشکل شما حل نشد، نیاز به سرویس و تعمیر صندلی اداری وجود دارد. برای مشاوره و یا تعمیر انواع صندلی اداری می‌توانید با کارشناسان صندلی میلاد در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *