مقالات

یک صندلی اداری ارگونومیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

کارکردن طولانی در دفاتر و ادارات و صرف وقت زیاد در حالت نشسته، شرایطی است که اکثر افراد و کارکنان هر روزه با آن مواجه هستند. در این وضعیت، فشار نامناسب و زیادی به نواحی مختلف بدن از جمله ستون فقرات وارد می‌شود. برای پیشگیری از بروز این گونه ناراحتی‌ها، داشتن یک صندلی اداری ارگونومیک، امری مهم و ضروری است.

صندلی ارگونومیک اداری ضمن داشتن طراحی مناسب، از ناحیه کمر و قسمت تحتانی ستون مهره‌ها نیز به خوبی حفاظت کرده و موجب اصلاح وضعیت نشستن کاربران می‌شود. این صندلی باید دارای ویژگی‌هایی باشد که در ادامه این مقاله به آن‌ها پرداخته‌ایم.

10 ویژگی‌ مهم صندلی اداری ارگونومیک

1.دارا بودن پشتی قابل تنظیم

پشتی و تکیه گاهی که قابل تنظیم باشد، موقعیت مناسب‌تری را برای کار کارمند فراهم می‌کند. پشتی صندلی معمولا در زاویه 90 تا 100 درجه نسبت به نشیمن‌گاه قرار می‌گیرد. اما این زاویه در صندلی اداری ارگونومیک به 120 تا 130 درجه قابل تغییر است. این تغییر درجه زاویه، میزان فشار وارد شده به عضلات کمر کاربر و دیسک‌های نخاعی را هنگام نشستن کمتر می‌کند.

2.قابلیت تنظیم شیب نشیمن‌گاه صندلی

نشیمن‌گاه صندلی اصولا یا باید صاف باشد، یا کمی به سمت جلو متمایل باشد که لگن در موقعیت درستی قرار بگیرد. انحراف لگن به سمت جلو یا تیلت قدامی لگن، یک مشکل وضعیتی رایج است و افرادی که زیاد می‌نشینند، گرفتار آن شده‌اند. لذا در صندلی ارگونومیک، امکان تنظیم شیب نشیمن‎گاه صندلی وجود دارد تا لگن در یک وضعیت مناسب باشد.

3.قابلیت تنظیم ارتفاع نشیمن‌گاه صندلی

ارتفاع درست صندلی به کاربر این امکان را می‌دهد که پاهای خود را صاف و راحت بر روی زمین قرار دهد. انتخاب یک صندلی ارگونومیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، امکان استفاده برای تمامی افراد با قد و سایزهای مختلف را فراهم می‌کند. با توجه به ثابت بودن ارتفاع میزهای کار، تنظیم ارتفاع صندلی می‌تواند احساس راحتی بیشتری به کاربر بدهد.

4.قابلیت تنظیم عمق نشیمن‌گاه

هنگامی که فرد روی صندلی می‌نشیند، بین لبه صندلی و پشت زانوی او باید به اندازه 2-3 انگشت فاصله باشد. در غیر این صورت فشار ناخواسته‌ای به زانوها وارد خواهد شد. برای افراد قد بلندی که طول ران آن‌ها زیاد است، باید عمق نشیمن‌گاه صندلی بیشتر باشد و برای افراد کوتاه قد، باید عمق کمتر باشد. یک صندلی ارگونومیک امکان تنظیم عمق نشیمن‌گاه را نیز برای شما مهیا می‌کند.

5.دارا بودن پشتیبان کمر قابل تنظیم

صندلی‌های ارگونومیک دارای طراحی مناسبی بوده که از حالت S شکل ستون فقرات و کمر پشتیبانی ‌می‌کنند و موجب کاهش فشار روی ستون فقرات و کمر می‌شوند. با وجود قابلیت تنظیم پشتیبان کمر، هر فردی با توجه به آناتومی بدن خود در حالت نشسته، وضعیت مناسب‌تری خواهد داشت. زیرا بعضی افراد قوس کمر زیادی ندارند.

6.دارا بودن پشت سری یا زیر سری

پست سری صندلی‌های ارگونومیک با محافظت و پشتیبانی از پشت سر و قسمت فوقانی گردن، موجب کاهش فشار بر روی شانه‌ها و بالاتنه می‌شود.

7. دارا بودن پایه چرخان

امکان چرخش همزمان، هنگام نشستن روی انواع صندلی‌های ارگونومیک، این امکان را به کاربر می‌د‌هد که به نقاط مختلف میز در هر لحظه دسترسی داشته باشد. هم‌چنین بتواند با صندلی از جایی به جای دیگر برود.

8.دارا بودن دسته‌های قابل تنظیم

صندلی‌های ارگونومیک، دسته‌های قابل تنظیم از نظر ارتفاع دارند که باعث می‌شود کل بدن در وضعیت مناسبی قرار بگیرد. زیرا با قرارگیری درست آرنج‌ها، فشار بر روی بالاتنه کمتر شده و هنگام کار شانه‌ها احساس راحتی بیشتری دارند. هم‌چنین دسته‌ها از آلیاژهای مقاوم و سخت تهیه شده و روی دسته‌ها با چرم طبیعی یا پلاستیک‌های مرغوب و نرم پوشانده می‌شود.

9.دارا بودن چرخ‌های متحرک

هنگامی که شما نیاز به حرکت در اطراف خود دارید، خرید صندلی ارگونومیک که چرخ‌های متحرک دارد، گزینه مناسبی خواهد بود. فقط هنگام خرید دقت کنید که چرخ‌های صندلی با نوع کفپوشی که قرار است زیر آن قرار بگیرد، هماهنگ باشد. به عنوان مثال بر روی فرش باید چرخ‌های مقاوم‌تری انتخاب شود تا صندلی راحت‌تر حرکت کند.

10.دارا بودن باکیفیت‌ترین مواد به کار رفته

صندلی ارگونومیک مخصوصا قسمت پشتی و نشیمن آن از بهترین مواد و متریال ساخته می‌شود تا از ایجاد مشکلات متنوعی جلوگیری کند. به عنوان مثال مانع از تعریق پشت و کتف کاربر شود. در تولید این صندلی‌ها از مواد طبیعی مانند چرم والیاف استفاده می‌شود. پارچه مورد استفاده باید ضد حساسیت و ضد الکتریسیته بوده و پشتی و نشیمن صندلی به نحوی ساخته می‌شوند که ضد رطوبت و با قابلیت تنفس باشند. در تولید صندلی ارگونومیک جدید از پشتی‌های توری و ارتجاعی استفاده می‌شود تا فرد حالت نشستن خود را با ساختار بدنی منحصر به فرد خود هماهنگ کند.

مزایای استفاده از صندلی اداری ارگونومیک

  • طراحی خاص و متناسب با فرم بدن کاربر
  • احساس راحتی حتی در نشستن‌های طولانی مدت
  • امکان تنظیم بخش‌های مختلف صندلی، متناسب با نیاز و قد فردکاهش درد کمر، گردن و مشکلات ستون فقرات

چگونه باید یک صندلی اداری اگونومیک و مناسب انتخاب کنیم؟

مهم‌ترین عواملی که یک صندلی اداری ارگونومیک را از صندلی معمولی متمایز می‌کند، تشریح خواهیم کرد تا کاربر با توجه به آن‌ها و شرایط فیزیکی و نیازهای خود بهترین انتخاب را انجام دهد.

عرض و طول نشیمن‌گاه:

نشیمن‌گاه مناسب باید دارای وسعت کافی، یعنی طول و عرض استاندارد باشد که کاربر هنگام نشستن احساس راحتی کند. عرض نشیمن‎گاه معمولا برابر 45 تا 55 سانتی‌متر بوده و طول نشیمن‌گاه صندلی (در واقع عمق آن) نیز باید بین 5 تا 9 سانتی‌متر باشد. به صورتی که کمر کاربر با تکیه گاه مماس بوده و زاویه نشیمن‌گاه قابل تنظیم باشد.

ارتفاع نشیمن‌گاه:

در صندلی اداری ارگونومیک، ارتفاع نشیمن‌گاه به راحتی قابل تنظیم بوده و کاربر می‌تواند با توجه به قد و مشخصات فیزیکی خود، صندلی را به حالت استاندارد دربیاورد. به این صورت که ران‌های پا در حالت افقی بوده و راستای ساعدها نیز هم سطح میز کار باشد.

مفصل گردشی :

صندلی ارگونومیک اداری در محل اتصال پایه به نشیمن‌گاه دارای یک مفصل گردشی است که به راحتی قابل چرخش بوده و این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا بدون کشیدن بدن خود، به تمام نواحی و زوایای میز کار خود دسترسی داشته باشد.

محافظت از گودی کمر :

حفاظت و پشتیبانی از ناحیه تحتانی ستون مهره‌ها یا گودی کمر، یکی دیگر از ویژگی‌های بارز صندلی اداری ارگونومیک است. ستون مهره‌ها در ناحیه اشاره شده، دارای یک انحنای کاو طبیعی بوده که در نشستن‌های طولانی مدت و بدون محافظت، منجر به تخت شدن این انحنای طبیعی و بروز انحرافات می‌شود. یک صندلی مناسب و ارگونومیک باید دارای ناحیه پشتیبان قابل تنظیم برای گودی کمر بوده تا هر کاربری بتواند آن را متناسب با شرایط فیزیکی‌اش تنظیم کند.

سخن پایانی

مشکلات بسیاری مانند خستگی‌های مفرط و دردهای اسکلتی عضلانی و آسیب در ناحیه ستون فقرات و شانه‌ها، از جمله مضرات استفاده از یک صندلی معمولی و نامناسب در محیط کار است. در این مقاله سعی شد به طور جامع و روان به ویژگی‌های یک صندلی اداری ارگونومیک پرداخته شود تا هنگام خرید صندلی ارگونومیک بهترین گزینه را انتخاب کنید.

فروشگاه صندلی اداری میلاد یک مجموعه باتجربه و حرفه‌ای در زمینه تعمیر صندلی اداری و تعویض قطعات آن است که بهترین و بزرگ‌ترین تولیدکننده صندلی‌های اداری در ایران می‌باشد. برای خرید آنلاین صندلی اداری که مناسب و ارگونومیک باشد می‌توانید به سایت صندلی میلاد مراجعه کنید. خرید صندلی ارزان ولی باکیفیت را از ما بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *