مقالات

علت پایین رفتن جک صندلی

آیا اخیراً از خود پرسیده اید، “چرا صندلی اداری من مدام پایین می رود؟” هر بار که روی آن می نشینی؟ چه خبر است و چرا جک صندلی پایین می رود؟ این فقط شما نیستید که دچار این مشکل شده اید. ممکن است پس از چند سال استفاده مکرر از صندلی این اتفاق رخ بدهد.

دریچه ای که اهرم ارتفاع صندلی شما کنترل می کند توسط پیستون کنترل می شود که هوا را به داخل و خارج می برد. وقتی صندلی شما مدام در حال فرو رفتن است، این بدان معناست که شیر، که به عنوان سیلندر صندلی نیز شناخته می شود، دیگر به درستی کار نمی کند. برای رفع آن، یا باید پیستون را تعویض کنید یا یک صندلی جدید تهیه کنید و یا می توانید به تعمیرات صندلی اداری در تهران  مراجعه کنید.

این تعمیرات اینگونه انجام می شود که هر نوع تعمیر پایه صندلی چرخدار به همراه تعمیر جک صندلی اداری انجام خواهد شد. شاید در جستجوی تعمیرات صندلی اداری در محل هستید، در این مورد نیز ما می توانیم کمک زیادی به شما کنیم و این کمک به این شکل است که تعمیر صندلی در محل موردنظر چه شمال یا جنوب و یا شرق و غرب تهران انجام خواهد شد، در صورتیکه صندلی شما گردان است و با مشکل روبرو شده است تعمیر صندلی گردان نیز در این مراکز انجام می شود.

آرگونومی چیست؟

ارگونومی ترکیبی از رشته هایی مانند آناتومی، فیزیولوژی، روانشناسی و مهندسی است. اساساً به نحوه تعامل افراد با محیط خود و روش هایی که می توان محیط را برای اطمینان از شیوه های کاری ایمن و مؤثر تغییر داد، مربوط می شود. به عنوان مثال، ارگونومی را می توان برای اشیاء فیزیکی مانند صندلی و میز اعمال کرد، یا می توان آن را برای یک سیستم، مانند ارتباطات بین بخش های مختلف اعمال کرد.

صندلی های ارگونومیک و مشکل در اهرم

یک صندلی ارگونومیک به طور خاص برای حمایت از بدن در طول دوره های طولانی نشستن طراحی شده است. آنها دارای ویژگی های بسیاری هستند که برای بهبود وضعیت بدنی و راحتی و کمک به حمایت از سلامت کاربر در حین کار روی میز طراحی شده اند.

این صندلی‌های ارگونومیک معمولاً مکانیسم‌ هایی برای کمک به تنظیم سریع و آسان موقعیت ‌های نشیمنگاه دارند – با استفاده از هیدرولیک از طریق یک اهرم در زیر صندلی این کار انجام می شود. بنابراین اگر در اهرم مشکلی پیش بیاید صندلی خود بخود به پایین کشیده می شود.

اصطلاح “هیدرولیک” به چه معناست؟

هیدرولیک – و پنوماتیک – اصطلاحاتی هستند که برای کاربردهای قدرت سیال استفاده می شوند. هیدرولیک از فلز مایع تراکم ناپذیر (مانند روغن) برای فعال کردن حرکت ماشین‌آلات استفاده می‌کند و پنوماتیک از گازی که به راحتی قابل تراکم است مانند هوا (یا گاز خالص) برای فعال کردن عملکرد مشابه استفاده می‌ کند.

سیستم ‌های هیدرولیک می‌ توانند بارهای سنگین را جابه‌جا کنند، با این حال، فناوری پنوماتیک تمیزتر است، برای بارهای سبک ‌تر (مانند صندلی‌های اداری) استفاده می ‌شود و هم ایمن ‌تر و هم ذخیره‌ سازی آسان ‌تر است. هر دو سیستم از یک فناوری استفاده می کنند، با این حال، پنوماتیک معمولا برای صندلی های اداری استفاده می شود.

مشکل در سیستم پنوماتیک صندلی اداری

صندلی های پنوماتیک با استفاده از اهرمی که معمولاً درست زیر صندلی قرار دارد قابل تنظیم هستند. این اهرم صندلی را در یک حرکت سیال بالا و پایین می برد، اما چگونه کار می کند؟ اجزای کمی وجود دارد که در یک صندلی پنوماتیک گنجانده شده است! در صورت اختلال در هر کدام از این اجزا صندلی از سیستم اصلی خود خارج شده و باعث کشیده شدن صندلی به پایین می شود:

پایه صندلی (معمولاً سه، چهار یا پنج چرخ)

سیلندر گازی که هوای فشرده را ذخیره می کند

یک صندلی که با صفحه ای پوشانده شده است که اهرم قابل تنظیم را نگه می دارد

یک تکیه گاه پشتی

○ مشکل در سیلندر گاز صندلی

سیلندرهای گاز یا سیلندرهای پنوماتیکی، وسایلی هستند که توان فشار گاز فشرده را گرفته و آن را از داخل محفظه ای عبور می دهند که پیستون در محل مورد نیاز حرکت کند. این حرکت و نیرو باعث می شود که جک صندلی اداری بالا یا پایین بیایند. هنگامی که اهرم روی صندلی فشار داده می شود، گاز به داخل و خارج محفظه فشار داده می شود و این حرکت را تسهیل می کند.

○ چرا صندلی اداری شما از حرکت ایستاده است؟

اگر از جک صندلی اداری هر روز استفاده می شود و کاملا قدیمی است، تنظیم ارتفاع ممکن است اولین چیزی باشد که باید انجام شود. اگر صندلی شما بالا یا پایین نمی رود، معمولاً به دلیل خرابی سیلندر گاز یا به دلیل مکانیسم بالابر است که کار نمی کند. بسته به اینکه صندلی چقدر قدیمی است، می توانید آن را به سازنده بازگردانید یاخودتان آن را تعمیر کنید.

○ چگونه از پایین رفتن صندلی اداری جلوگیری کنیم؟

آیا پایین رفتن جک صندلی اداری به شکل غیر ارادی قابل تعمیر است؟ بله، کاملا. اما قبل از اینکه بخواهید سیلندر را تمیز کنید، باید مطمئن شوید که سایر قسمت‌ هایی که به مکانیزم کمک می ‌کنند در وضعیت مناسبی قرار دارند. اطمینان حاصل کنید که اهرم به خوبی روغن کاری شده است. سپس کار روی سیلندر را شروع کنید. دو راه برای انجام این کار وجود دارد:

○ روش لوله پی وی سی

ابتدا باید لوله پلاستیکی را از سیلندر دور کنید تا امکان دیدن سیلندر فلزی در زیر وجود داشته باشد. این استوانه را از نظر عرض، طول و محیط اندازه گیری کنید. یک لوله پی وی سی با طول یکسان بخرید. قطر لوله جایگزین باید دقیقاً یکسان یا کمی بزرگتر باشد.

با استفاده از یک اره برقی کوچک، لوله جدید را از یک دهانه به سمت دیگر ببرید تا بتوانید آن را روی سیلندر بلغزانید. در صورت تمایل، حتی می توانید بدون نیاز به برش، فاصله محوری صندلی را بردارید و روی لوله پی وی سی جدید قرار دهید! اکنون صندلی شما دیگر نباید پایین برود! هنگام تنظیم ارتفاع صندلی ممکن است لازم باشد طول لوله را تنظیم کنید.

○ روش گیره شلنگ

مانند روش قبلی، لوله پلاستیکی را از روی سیلندر موجود بلغزانید تا بتوانید سیلندر فلزی زیر آن را ببینید. سیلندر فلزی را کاملا تمیز کنید. در مورد ارتفاع انتخاب شده صندلی تصمیم بگیرید (این را نمی توان بعداً تنظیم کرد).

چند لایه نوار چسب بپیچید یا سیلندر را با کاغذ سنباده خراش دهید تا گیره شلنگ شما چسبندگی بیشتری داشته باشد.

یک گیره شلنگ 2 سانتی متری را در اطراف دور سیلندر بپیچید. سپس پیچ گیره شلنگ را باز کنید و انتهای تسمه را بیرون بکشید.

گیره را دور سیلندر فلزی بپیچید، سفت کنید و به بالای سیلندر بکشید.

صندلی شما دیگر نباید پایین برود! فقط در صورتی از این روش استفاده کنید که ارتفاع مورد نظر صندلی را دقیقاً بدانید.

ممکن است نیاز به تعویض سیلندر پنوماتیک داشته باشید. اگر چنین است، ابتدا باید جزئیات سازنده صندلی چک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *