مقالات

کاربرد فوم گرم و سرد

یکی از نکات کاربرد فوم گرم و سرد، تشخیص این دو در صنعت مبل و صندلی است. فوم، ماده ‌ای است که از ترکیب مواد شیمیایی مشخص در حرارت و فشار بالایی ساخته می ‌شود. امروزه یکی از ارکان دکور داخلی، مبل و صندلی است. مطمئنا اگر شما قصد خرید صندلی یا مبل برای مکان اداری یا منزل خود را دارید یا قصد تعمیر یا تعویض فوم مبل و صندلی خود را دارید، ابتدا باید بتوانید تفاوت و کاربرد فوم گرم و سرد را بدانید و آن‌ها را از یک ‌دیگر تشخیص دهید.

کاربرد فوم گرم و سرد در تعمیرات مبل و صندلی چیست؟

برای اینکه کاربرد فوم گرم و سرد را در تعمیرات صندلی اداری بدانید، ابتدا باید بدانید که کاربرد فوم گرم و سرد در صنایع مبل چیست؟ فوم‌ ها را برای کف مبل یا صندلی ماشین ‌ها استفاده می ‌کنند. یکی از مزیت‌های فوم ‌ها نسبت به اسفنج، عمر طولانی و مقاومت آن است. فوم ‌های استفاده شده در این صندلی‌ ها فوم گرم و سرد، ویژه و غیره است.

همچنین هر نوع فومی که بخواهید، در ضخامت ‌های ۱۰، ۱۳ و ۱۵ سانتی ‌متری وجود دارد. حال که کاربرد فوم را فهمیده ‌اید نوبت به تعمیرات آن می ‌رسد، مبل‌ ها و صندلی‌ هایی نیاز به تعمیر و تعویض فوم دارند که نشیمن آن‌ ها از مبل یا صندلی جدا گردد و در اصطلاح مبل دوبل باشد.

اگر این فوم تکه تکه یا پاره شود، همچنین به دلیل گذر عمر مبلمان، بافت آن‌ ها فرسوده گردد، شما نیاز به تعمیر فوم صندلی یا تعویض آن دارید. در صندلی ‌های اداری هم می توانید فوم را در دسته‌ ی آن ‌ها به کار ببرید یا برای اقدام به خرید فوم صندلی اداری  نمایید.

فوم صندلی اداری رنگی

تفاوت فوم‌ های گرم و سرد

ابتدا برای آگاهی از تفاوت ‌های فوم ‌های گرم و سرد باید ویژگی این دو فوم را بدانید. در ادامه علاوه بر ویژگی ‌ها، تفاوت ‌های آن ‌ها را هم ذکر می کنیم؛ زیرا ویژگی ‌های این دو کاملا عکس یکدیگر است و با گفتن ویژگی‌ها، تفاوت‌ها نیز آشکار می شوند. یکی از تفاوت ‌های آشکار این دو فوم که از روی نام آن ‌ها مشخص است، حرارت ساخت این دو فوم می ‌باشد؛ فوم گرم در حرارت بالا (کوره) یا مستقیم و فوم سرد در حرارت پایین ‌تر یا غیر مستقیم درست می شود.

تفاوت این دو فقط در درجه حرارت ساختشان محدود نمی ‌شود، بلکه در کیفیت و جنس این دو فوم نیز تاثیرگذار است. دیگر تفاوت این دو فوم در جنس آن‌ ها است؛ فوم گرم، فومی سرسخت و سفت است، همچنین حالت ارتجاعی کمتری نیز دارد که پس از مدتی استفاده از آن ‌ها، این حالت ارتجاعی به کل از بین رفته و از حالت سفتی نیز خارج می‌گردد، اما فوم سرد به دلیل حرارت کم، مولکول‌ های آن بهتر شکل گرفته و حالت نرم ‌تری دارند و همچنین مرتجع ‌تر هستند به دلیل همین ویژگی، از فوم ‌های سرد بیشتر برای کف مبلمان، مخصوص مبلمان‌ های راحتی استفاده می ‌کنند و فوم ‌های گرم را  بیشتر در دیگر جای مبلمان مانند دسته مبلمان و صندلی ‌ها استفاده می ‌کنند.

حال که تفاوت این دو را با ویژگی آن ‌ها شناختید، در خرید و تعمیر مبل و صندلی مانند کفی صندلی اداری و همچنین برای تشخیص این دو فوم کار راحت‌ تری دارید.

تشخیص فوم‌های گرم و سرد

پس از اینکه تفاوت‌ های این دو فوم را به شما گوشزد کردیم، کار شما برای تشخیص و کاربرد فوم ‌های گرم و سرد نیز راحت ‌تر گردیده است.

اولین راه تشخیص این دو فوم فشار به آن ‌ها است، این راه بر اساس ویژگی فوم می ‌باشد. ابتدا با انگشتان خود بر فوم فشاری به داخل وارد می کنیم، اگر فوم سریعا مانند قبل خود گشت یا ردی از انگشتان و فشار باقی نماند؛ این فوم، فومی سرد است؛ اما اگر در برگشت به حالت اولیه خود دچار مکث و تاخیر گشت یا رد انگشتان باقی ماند یا کمی سوراخ گشت؛ می توان گفت آن فوم، فومی گرم است.

در رابطه با فوم سرد نکته‌ای که باید بدانید این است که در فصول سرد سال، این فوم سفت ‌تر از حالت معمول خود گردیده و این اتفاق طبیعی است، پس نگرانی به خرج ندهید و اگر این فوم را در دمای طبیعی یا هر چه دمای پایین‌تر قرار دهید، این فوم نرمی بیشتری را از خود نشان می‌ دهد.

راه دیگری برای تشخیص فوم وجود دارد و این راه به بسته‌بندی فوم برمی گردد. شرکت‌ های معتبر در تولید و ساخت فوم، حتما آرم و تاریخ تولید فوم ‌ها را بر روی آن‌ها مشخص می‌ کند. در غیر این صورت، اگر آرم و تاریخی بر روی فوم ‌ها ندیدید؛ احتمال زیادی است که آن فوم، فومی گرم باشد.

تعویض فوم صندلی

تعویض و تعمیر فوم

مهمترین نکته در تعویض و تعمیر فوم ‌‌‌ها، کارایی این دو فوم برای کاربرد فوم گرم و سرد در مبل و صندلی‌ ای که می خواهیم به کار ببریم و هزینه‌ای که برای تعویض و تعمیر می‌ پردازیم. برای تعمیر فوم ‌ها حتما باید بسته به شرایط مبل و صندلی خود تصمیم بگیرید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

اما اگر فوم به طور کل خراب یا فرسوده شده باشد، نیاز به تعویض دارد. برای تعویض فوم باید به ویژگی ‌های زیر دقت نمایید و بسته به کار و محل استفاده فوم و پیشنهادات متخصصین این کار، فوم مد نظر را انتخاب نمایید:

کیفیت فوم: بسته به کیفیت بالا و پایین فوم، تراکم فوم نیز تغییر می کند و رابطه‌ی مستقیم دارد؛ یعنی کیفیت بالا برابر با تراکم بیشتر؛ همچنین کیفیت فوم هر چه بهتر باشد، عمر مبلمان شما را نیز افزایش می ‌دهد.

انعطاف‌پذیری فوم: خب بسته به کاربرد فوم و محل خرابی فوم شما مانند: کفی صندلی اداری و مبلمان، دسته صندلی و مبل، انعطاف پذیری فوم شما نیز مشخص می‌گردد، هر چه انعطاف فوم در نوع خودش بیشتر باشد، عمر مفید آن بیشتر است.

آتش گرفتن: آتش سوزی، حادثه ای است که قابل پیش ‌بینی نیست، پس حتما این مورد را در نظر بگیرید، اگر علامت FR را بر روی فوم مشاهده نمودید، دلیل بر مقاومت فوم مقابل حریق است.

استحکام فوم: محکم بودن فوم بستگی به نرمی و سفتی فوم دارد، هر چه فوم ها در نوع خود نرم ‌تر باشند، استحکام کمتری نیز دارند.

سخن آخر در مورد فوم گرم و سرد

سوالی که خیلی ذهن را مشغول می کند؛ برای تعویض و تعمیر فوم چه کار کنیم؟ برای تعویض یا تعمیر فوم خیلی از دوستان و نزدیکان نظرات متفاوتی می‌ دهند؛ مخصوصا برای تعمیر که عده ‌ای می‌ گویند فوم سرد برای تعویض بهتر است و دیگری می گوید فوم گرم. شما باید بدانید بسته به کاربرد فوم گرم و سرد و شرایط و وضعیت مبلمان و صندلی خود باید عمل کنید.

بهترین نظرات برای تعویض یا تعمیر، نظرات متخصصان باوجدان و باسواد است.  تعمیرات صندلی اداری میلاد با مشاوره ی رایگان متخصصان باوجدان و باسواد ارائه دهنده‌ ی تمامی خدمات تعویض و تعمیر صندلی است که شامل: تعویض ابر صندلی اداری، تعمیر فوم صندلی اداری و همچنین می توانید برای خرید فوم صندلی اداری اقدام نمایید.

2 thoughts on “کاربرد فوم گرم و سرد

  1. مهرداد گفت:

    مفید بود👍😊

  2. س ثابتی گفت:

    مقاله جالبی بود 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *