مقالات

معرفی صندلی گیمینگ و بهترین انواع آن

اگر شما هم جزو گیمرهای حرفه‌ای هستید که به دنبال یک صندلی گیمینگ استاندارد برای اتاق خود می‌گردید، با ما همراه باشید تا در مورد ویژگی‌های صندلی گیمینگ بیشتر بدانیم.

از جمله لوازم مهم و ضروری برای گیمرها صندلی گیمینگ است که عوارض ناشی از بازی‌های رایانه‌ای را به حداقل می‌رساند. اطلاع از ویژگی‌های صندلی گیمینگ استاندارد و انواع صندلی‌های مناسب برای گیم می‌تواند ما را در خرید این محصول کمک کند تا صندلی متناسب با کار و ویژگی‌های جسمانی خود تهیه کنیم. پس در این مقاله با ما همراه باشیم تا با نکات مهم و مزایای صندلی گیمینگ مناسب آشنا شویم.

مطالب کاربردی: 

خرید صندلی  تعمیر صندلی  تعویض فوم صندلی  تعویض روکش صندلی  تعویض جک صندلی

نمونه ای از یک صندلی گیمینگ

معرفی صندلی گیمینگ

صندلی‌های گیمینگ نسل ارتقا یافته صندلی‌های کامپیوتر هستند. امروزه با گسترش بازی‌های رایانه‌ای، xbox و کنسول‌ها افراد زیادی پشت میز نشسته و ساعت‌ها روی صندلی به بازی می‌پردازند. صندلی گیمینگ استاندارد با توجه به این که طبق اصول ارگونومیک طراحی شده‌اند، تمام نیازهای گیمر هنگام بازی را برطرف کرده و مانع از بروز مشکلات اسکلتی عضلانی می‌شوند.

این نوع صندلی علاوه بر گیمرها، برای کاربرانی که ساعت ها از لپ تاپ یا کامپیوتر استفاده می‌کنند نیز مناسب است. از جمله مواردی که صندلی گیمینگ از نظر شکل ظاهر با سایر صندلی‌ها فرق دارد، پشتی بلند آن است که به طور کامل سر و گردن گیمر را نگهداری و پشتیبانی می‌کند و برای خیره شدن طولانی مدت به نمایشگر طراحی و بهینه شده است. از این صندلی‌ها در مسابقات ورزشی آنلاین (eSports) نیز استفاده می‎شود.

مزایای استفاده از صندلی گیمینگ

صندلی‌های گیمینگ به دلیل اهمیت بالا و استفاده بلند مدت، با مواد اولیه باکیفیت ساخته شده و تمام اصول ارگونومیکی در طراحی آن رعایت شده است. از این رو استفاده زیاد از این صندلی‌ها به کمر، ستون فقرات و نشیمن‌گاه گیمر آسیبی وارد نمی‌کند. هم‌چنین به این دلیل که تمامی تنظمات بخش‌های مختلف مانند ارتفاع نشیمن و دسته، و زاویه پشتی صندلی را دارد، امکان قرار گرفتن در بهترین زاویه مقابل مانیتور را فراهم می‌کند.

این صندلی‌ها به دلیل طراحی مناسب و منحصر به فردی که دارند، علاوه بر گیمرها برای برنامه‌نویسان، نویسندگان، هنرمندان دیجیتال و تمامی کاربرانی که زیاد از کامپیوتر استفاده می‌کنند، مناسب است.

انواع بهترین صندلی‌های گیمینگ

صندلی بازی کنسولی

این نوع صندلی‌ها تنها برای بازی‌های کنسولی ساخته شده‌اند. شکل آن‌ها به صورت حرف L بوده و برعکس صندلی‌های مناسب برای بازی‌های کامپیوتری، چرخ ندارند. به این صندلی‌ها راکر نیز گفته می‌شود که دلیل آن ارتباط تکیه‌گاه صندلی با حرکات گیمر است. یعنی پشتی صندلی با حرکات جلو و عقب گیمر نیز حرکت کرده و جلو یا عقب می‌رود. همین ویژگی راحتی این نوع صندلی را بیشتر از سایر صندلی‌ها می‌کند.

صندلی بازی مسابقه‌ای

صندلی‌ بازی‌های مسابقه‌ای گران‌ترین صندلی گیمینگ است. این صندلی‌ها به قابی متصل می‌شوند که روی آن‌ها می‌توان قطعاتی مانند کلاچ، ترمز، فرمان، دندهو سایر تجهیزات لازم برای بازی‌های مسابقه‌ای را نصب کرد. در بسیاری از کشورها از این صندلی برای آموزش مجازی رانندگی استفاده می‌شود.

صندلی بازی کامپیوتری

این نوع صندلی رایج‌ترین صندلی گیمینگ است که برای نشستن یا کار کردن پشت میز و انجام بازی‌های رایانه‌ای به کار برده می‌شود. این صندلی‌ها 5 عدد چرخ و یک دسته برای بالا یا پایین کردن ارتفاع صندلی دارند. قابلیت چرخش 360 درجه این نوع صندلی باعث می‌شود کاربر یا گیمر به راحتی پشت میز در حرکت باشد. ارتفاع دسته این صندلی تا حد مناسبی بلند است که راحتی و تسلط به موس و کیبورد را افزایش می‌دهد.

صندلی کیسه لوبیا یا راحتی

ارزان‌ترین نمونه صندلی گیمینگ، صندلی کیسه لوبیا یا راحتی است که به هر شکل می‌توان روی آن نشست. درون این نوع صندلی با فوم و الیاف مخصوص پر شده است و نرمی و راحتی فوق‌العاده‌ای دارد. به همین دلیل علی رغم این که پشتی قابل تنظیم ندارند، بیشتر گیمرها این صندلی را برای بازی انتخاب می‌کنند.

مهم‌ترین نکات قبل از خرید صندلی گیمینگ

صندلی گیمینگ آبی

اندازه صندلی گیمینگ

طبیعتا مهم‌ترین ویژگی که هنگام خرید صندلی گیمینگ باید به آن توجه کرد، سایز و ابعاد صندلی است. هر صندلی باید متناسب با قد و وزن یک کاربر خریداری شود تا از آسیب صندلی و خستگی کاربر جلوگیری شود. به طور معمول صندلی‌های گیمینگ در 3 محدوده قدی برای کاربران عرضه می‎شوند. سایز کوچک مناسب افراد سبک وزن و دارای حداکثر قد 170 سانتی‌متر و وزن 80 کیلوگرم هستند. سایز متوسط برای کاربران تا قد 190 سانتی‌متر و وزن 100 کیلوگرم ساخته شده است و در نهایت صندلی‌های سایز بزرگ برای افراد بالای 190 سانتی‎متر و سنگین وزن است.

نشیمن‎گاه صندلی

استفاده از صندلی‌هایی که نشیمن‌گاه غیراستانداردی دارند، باعث ناراحتی و دردهای کمر و دنبالچه می‌شوند. نشیمن‌گاه صندلی در عین راحتی باید باکیفیت باشد تا در طول زمان شکل و فرم خود را از دست ندهد. امروزه معمولا در تولید صندلی‎های استاندارد از فوم سرد طبی استفاده می‌شود. این فوم هنگام نشستن کاربر، با انحناهای بدن کاربر تغییر کرده و شکل آن را به خود می‌گیرد تا بیشترین راحتی برای کاربر فراهم شود. با بلند شدن فرد، فوم به سرعت به حالت قبلی خود باز می‌گردد.

تکیه‌گاه صندلی

تکیه‌گاه صندلی باید توانایی حمایت و پشتیبانی کامل از کمر و گردن را داشته باشد. به صورتی که با نشستن کاربر، انحناهای کمر و گردن، در نقاط درستی قرار بگیرند. پشتی متحرک صندلی نیز باید توانایی حرکت یکنواخت و ایمن را در زوایای مناسب داشته باشد. در مدل‌های گران قیمت صندلی گیمینگ، این تغییر زاویه تا 135 درجه هم امکان‌پذیر است. اما زاویه ایده‌آل و درست برای قرار گرفتن در مقابل کامپیوتر بین 100 الی 110 درجه است.

چرخ‌های صندلی

صندلی‌های ارزان قیمت، پایه و چرخ‌های بی‌کیفیتی دارند که پس از مدتی استفاده و حرکت، شکسته و کارکرد خود را از دست می‌دهند. به خصوص برای کاربرانی که وزن بالایی دارند. صندلی گیمینگ استاندارد دارای پایه‌ای با محور 5 ستاره به منظور توزیع وزن و ساخته شده از جنس مقاوم است تا ظرفیت تحمل وزن‌های بالا را داشته باشد.

دسته صندلی

صندلی گیمینگ ارگونومیکی باید دسته‌های قابل تنظیم داشته باشد. زیرا این موضوع باعث افزایش راحتی و سلامت گیمر می‌شود. هنگام نشستن ساعدهای کاربر باید موازی با سطح کف بوده و آرنج‌ها هم در وضعیت استراحت قرار گیرند. در بسیاری از صندلی‌های گیمر باکیفیت، دسته‌های صندلی پد نرم و منعطفی دارند که آسودگی بیشتری را برای آرنج‌ها و دست‌ها فراهم می‌کند. ارتفاع دسته‌های صندلی در پایین‌ترین نقطه باید در راستای ران کاربر باشند و شانه‌ها نیز بدون قرار گرفتن در وضعیت تحت فشار حالتی بدون قوز و درست داشته باشند.

سخن پایانی

گیمرها بیشتر از سایر افراد درگیر با کامپیوتر، ثابت بر روی صندلی می‌نشینند و به همین جهت باید صندلی مناسب برای بازی را تهیه کنند تا ضمن زیبایی و راحتی، از بروز درد و آسیب‌های جسمانی جلوگیری کند. در صورتی که قصد خرید صندلی گیمینگ استاندارد را دارید اما بین صندلی‌های مختلف با قیمت و مدل‌های متنوع مردد هستید، کارشناسان صندلی میلاد شما را در انتخاب بهترین صندلی گیمینگ متناسب با بودجه‌تان کمک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *